Piwik

Piwik je webový analytický nástroj na spracovane a prezentáciu údajov o návštevnosti webu. Je to open source projekt, teda dostupný pre každého, zadarmo a je tak dobrý že ho môžeme označiť za konkurenta obdobného nástroja od Google – Google Analytics. V tomto článku budeme skúmať prečo potrebujeme analyzovať návštevnosť webu, či má Piwik vôbec šancu proti Google Analytics a v čom sú jeho výhody a nevýhody.

Prečo analyzovať návštevnosť?

Aby sme zvýšili svoju konkurencieschopnosť, musíme poznať potreby našich potenciálnych zákazníkov a aby sme ich dokázali úspešne osloviť a presvedčiť aby sa stali našimi zákazníkmi, musíte poznať vzorce ich správania. Jedným zo zdrojov takýchto informácii je firemný webový portál, kde je možné návštevníka portálu presvedčiť aby sa stal našim zákazníkom. Na to aby sme zákazníka správne pochopili, potrebujeme od neho spätnú väzbu, preto počas jeho návštevy potrebujeme nazbierať relevantné informácie ktoré musíme vhodným spôsobom spracovať a prezentovať tak aby boli pre nás zrozumiteľné a mali potrebnú informačnú hodnotu. Na základe týchto informácii môžeme napríklad zistiť čo návštevníkov zaujíma najviac, z akej lokality sú návštevnici, či sa vracajú na náš portál, atď.

Ako na to?

Webový server generuje počas svojej činnosti záznamy, takzvané logy. Analyzovanie takýchto záznamov je síce možné, ale nieje to ani zďaleka jednoduché. Aby ste rozumeli údajom v týchto záznamoch, potrebujete mať hlboké znalosti z oblasti fungovania webových serverov.

Dnes ale existuje mnoho nástrojov na meranie a analyzovanie návštevníkov webových portálov. Azda najznámejším je asi Google Analytics. No tento nástroj nemusí byť vhodný pre každého. Nie pre tých, kto sa nechce deliť o svoje dáta, alebo nechce aby mu rýchlosť portálu obmedzovalo spojenie z treťou stranou. Google poskytuje síce svoje služby zadarmo, no každému je jasné, že nič zadarmo nie je. Google nazbierané dáta z Google Analytics istým spôsobom využíva, či už pre reklamné účely, alebo na získanie všeobecných znalostí o svojich zákazníkoch. Ak vás však nikto a nič nepresvedčí o tom, že vaše nazbierané dáta sú v bezpečí, potom môžete vyskúšať alternatívu ku Google Analytics.

Zdroj obrázku http://piwik.org/

Alternatívou je jednoznačne Piwik, ktorý na rozdiel od Google Analytics beží aj na vašom serveri. Ako už bolo spomenuté v úvode tohoto článku, Piwik je projekt open source ktorý je dostupný pod licenciami GPLv3, LGPL, NewBSD, MIT, Apache v2, kde niektoré dovoľujú voľný prístup a zdieľanie zdrojových kódov. Piwik je vytvorený pod PHP a ako databázu používa MySQL. Jeho inštalácia je pomerne jednoduchá a je plne funkčná aj na serveroch poskytovateľov webových služieb, nevyžaduje žiadne špecialitky.

Inštalácia

Piwik sa inštaluje veľmi ľahko v podstate formou stiahni-nakopíruj-spusti. Stiahnete ho tu.

Po prvom spustení sa Piwik najprv inicializuje, čo je v podstate automatické overenie inštalačných súborov aplikácie. Následne sa nastaví spojenie s databázovým serverom, kde sa automaticky vytvorí databáza. Predposledným krokom je nastavenie prihlasovacích údajov a názov web portálu, ktorý sa bude analyzovať/sledovať. Na konci sa informatívne zobrazí vygenerovaný sledovací kód. Kód sa vkladá do každej podstránky svojho webu. Kód je samozrejme dostupný aj v nastaveniach Piwiku.

V prípade, že vaš web beží pod jedným z CMS ako napríklad WordPress, CMSMS, Joomla, Drupal a iné, tak i tu sú pripravené pluginy, ktoré sa implementujú priamo do redakčného systému. Ak ste ale naozaj technicky zdatný, Piwik vám umožňuje tvorbu aj vlastných pluginov, ale nemusíte sa báť, existuje už veľké množstvo pluginov z ktorých si určite vyberiete tie ktoré vám budú vyhovovať. Na Piwik blogu je vidieť že tím vývojárov sa snaží Piwik vyvíjať, začo má veľké plus.

Google Analytics vs. Piwik

Skôr ako sa rozhodnete, krátke zhodnotenie.

Google Analytics:

  • Nie je nutné, aby ste niečo inštalovali.
  • Silná komunita.
  • Možné prepojenie s ďalšími službami Google.
  • Nazbierané dáta sa zobrazujú s oneskorením 4 – 5 hodín.
  • Vaše dáta môže Google ďalej využívať.

Piwik:

  • Beží u vás na vašom serveri, žiadne spojenia z tretej strany.
  • Obsahuje dostatok prehľadov.
  • Spomedzi obdobných nástrojov je určite najlepšou volne dostupnou alternatívou ku Google Analytics.
  • Nazbierané dáta sa zobrazujú v reálnom čase, teda ihneď.
  • Možnosť inštalácie rozšírení (pluginov), či inštalácia vlastných rozšírení.
  • Nemá tak silnú komunitu.

Nato aby ste sa rozhodli, ktorý nástroj je pre vás ten správny, možno nestačí len tento článok. Ak však rozbiehate svoj webový projekt, ste technicky zdatný, nechcete sa deliť o žiadne vaše analytické dáta, a chcete mať takzvaný „čistý“ web server, tak jednoznačne Piwik. Pri Google Analytics idú požiadavky po rôznych serveroch a môžeme len tušiť čo sa s tými údajmi deje.

Zdroj: http://piwik.org/